Søk i denne bloggen

mandag 3. oktober 2011

fremover til fortiden?

har i lengre tid lett etter en grovpistol, kaliber 32 til bruk på hurtig grov og vm-grov. i hovedsak en brukt da jeg ikke har økonomi eller lyst til å prioritere så mye på grovskyting.

jeg har prøvd noen forskjellige bl.a benelli, sako, pardini, og andre.

problemet med en brukt 32 er at de ikke finnes.. (svært få som ligger ute til salg) men heldigvis ringte jeg ned til BørseLars for litt siden for å høre. de hadde en sako inne som jeg skulle se på, men de er litt store i grepet for mine hender så jeg var litt i tvil.

vel fremme fant jeg en overraskelse! med et tynt pislete tregrep som var helt løst på ramma, i tillegg så hadde ramma fått seg en sprekk ved utkasteråpningen og pistolen er nok fra langt ned på 70 tallet!. og det var ikke en SAKO jeg fant!

men en fantastisk sliten WALTHER GSP! tankene på Sakoen forsvant som dugg for solen og jeg bestemte meg med en gang for å ta med meg gspen hjem!

i følge mange en totalt utdatert rørtang, jeg fikk litt sympati for pistolen, skjøt mye med gsp som junior og hadde den i tankene da jeg skulle kjøpe min første 22.

modifisert walther gsp
prislappen på 2500 var heller ikke å forakte så jeg tok den med meg hjem som et lite prosjekt, for å se om den var brukbar. var ikke akkurat store summen jeg risikerte. (dessuten vil jeg heller ha en walther med knekt ramme enn en hel Pardini, (men det er jo sikkert bare meg))

første jeg måtte gjøre noe med var jo det løse grepet: kjøpte en tube med araldit og klinte inn et godt lag på ramma og grepet, lot det tørke litt og satte det sammen. 5 minutter senere satt grepet som støpt. (noe det også i og for seg var)
siden avtrekkermekanismen og selve løp og sleide er fullstendig demonterbart fra ramma på en gsp ser jeg ikke noe problem med at grepet er permanent festet til ramma.
et problem mindre.

walther gsp (gammel modell, med sikring)

fant frem vinkelsliperen og kuttet vekk litt av grepet og ramma for å få litt lavere kjernelinje. tok av en del bak på grepet helt inntil metallet. regner med at finmekanikerne som leser dette vrir seg i stolen, men det funker for meg..

walther gsp modifisert grep
bygde deretter om hele skjeftet, både med tanke på vinkel og anatomiske støtter ellers på grepet, har klart å få litt slakere vinkel enn originalt, samt at pistolen sitter godt i hånda. har passet på å følge med på regelboka slik at det skal nok ikke dukke opp noen problemer med tanke på evt våpenkontroll på stevner.

en god del slakere vinkel enn originalt
brukte dremel på fremsiktet, da jeg ikke fikk skrudd nok på siktet til å treffe der jeg ville. siden jeg sikter rullende også på den store duellskiva så er det ikke alle våpen som er mulig å skru inn uten litt modifisering...


har nå skutt ca 300 skudd med den uten funksjonsfeil eller noe trøbbel på noen måte. samlingene er gode og jeg skyter faktisk ikke dårligere med denne enn med andre 32 jeg har prøvd. har på treninger skutt flere 96 til 98 serier på hurtig ned til 6 sekunder. om dette er mulig å gjenskape på konkurranser er jo ikke like sikkert, men det er alltid noe annet å trene enn å konkurrere.

med tanke på det denne har kostet meg så har jeg nok gjort et kjempekjøp, så får heller de med fancy italienere stå og humre på standplass når jeg drar frem rørtanga..
første prøve er nå den 9/10 i Brumunddal, hurtig grov KM. vet med meg selv at det i hvertfall ikke er pistolen det står på når det gjelder, for den har bevist på treninger at den gjør jobben hvis jeg gjør det jeg skal.

hadde vært morsomt å kjenne litt mer til denne pistolens historie. satt masse stevneklistremerker på skjeftet så den har nok vært på noen turer rundtomkring før den havnet i mine klør. skal nok sørge for at den ikke får en stille alderdom! gammalwaltheren skal få bli brukt til det den er laget for!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar