Søk i denne bloggen

fredag 7. oktober 2011

trening på elektronikk

har i dag fått gjennomført den første skikkelige treningen for sesongen. var med tord esten opp til skytterhuset på terningmoen og skulle skyte en økt.

han var allerede godt i gang da jeg dukket opp og jeg rigget meg raskt til.

klar for trening

kjøpte meg en "match-box" på Børselars for litt siden, noe jeg har ansett som bortkastet frem til jeg ordnet meg en.
veldig ryddig og oversiktlig, i tillegg er det lett å se om kulene har noen skader som kan påvirke presisjonen. (marginene er så små at i allefall jeg trenger all hjelp jeg kan få.)
du ser den ligger bak pistolen min.
kort fortalt er en "match-box" en liten eske med plass til nøyaktig 100 kuler.hvor hver enkelt kule er plassert hver for seg i et nøyaktig tilpasset brett. det er lett å plukke opp en og en kule, samtidig er det greit å holde rede på hvor langt du har kommet i programmet.


her lå jeg an til en 600 runde, ikke tapt et eneste poeng!


hadde bestemt meg på forhånd for å bruke god tid, være fokusert på de riktige tingene og skyte bra. en veldig grei tanke å ha før du starter.. så gjelder det bare å holde koken utover i programmet.
skjøt 17 prøveskudd, og måtte skru litt pga lyset på bana. tord esten var godt inne i sin første 10 skudds serie da jeg trykket på match-knappen.

første 10 skudd

begynte litt rufsete, men dro meg greit i land på den første serien. brukte god tid og var nøye med oppgavene. luftpistol er vanskelig, men utrolig lett når du kommer innpå sporet og klarer å følge det.

andre 10 skudd
her begynte jeg virkelig å få "trua" hadde god kontroll og fikk selv skudd som kjentes ustødige ut inn i 10eren. satte meg ned litt ekstra for å resette hjernen. kjente på meg at det var mulig å få et bra resultat. og det er selvsagt helt feil. mistet fokuset på et og et skudd og satte i gang med neste runde med tanken på en bra sluttsum.

tredje 10 skudd
tapte like mye på denne ene serien som de to andre til sammen nesten. kjente at jeg begynte å bli sliten. det var også på den tredje serien jeg merket de første problemene på stevnet i Krapfoss sist også.  skikkelig surt med to 8ere. kun mangel på fokus og utålmodighet som utløser det. har gode skudd innimellom, men faller for fristelsen til å trekke av selv om det ikke ser riktig ut. og det straffer seg.

fjerde 10 skudd

fjerde runden, etter litt vann og nytt fokus klarte jeg en god runde igjen. merket at jeg var mørbanket i hjernen av mangel på konsentrasjonstrening.

femte 10 skudd
ikke så mye å si om denne... skyter over hele skiva, kjenner at jeg er ukonsentrert. kjenner at jeg ikke skal trekke av, kjenner at jeg burde tatt ned, satt meg litt, drukket litt vann og lukket øynene. men gjør det ikke. prøver å tvinge kroppen og hjernen til å prestere, skyter dårlig og fortsetter å tvinge meg selv til noe som jeg ikke er i stand til uten noen minutters hvile. avslutter med et godt skudd og tenker at: heldigvis.. nå er det bare 10 skudd igjen så er jeg ferdig.. ser 464, og tenker at jeg bør nærme meg 560 tallet.. og det er jo en kjempebra start på å tilrettelegge for en dårlig serie!

sjette 10 skudd
 og det stemte. åpner med en 8,5, og vil så gjerne mer. mister tålmodigheten og hangler gjennom en serie så og si blottet for 10ere. lander på 552, med to håpløst dårlige serier, vet at jeg kan, og utover i sesongen så ser jeg lyst på en økning i poengsum!

må rett og slett skyte mer og reise rundt på alle stevner som jeg kan for å få matchtrening. dessverre blir luftpistolen neglisjert kraftig i sommerhalvåret, noe som straffer seg da luftsesongen egentlig begynner.

luftpistol er så utrolig billig, og bra trening at jeg burde droppet en av kruttskytingene i uka med det hele året. tar litt tid å venne seg til avtrekket, grepet og ikke minst mangel på rekyl, det at du får med deg siktebildet gjennom hele skuddet, og etterholdet.
du vet med en gang når et luftskudd sitter der det skal.

tord esten
blir nok mange dager som denne på luftbana i elverum utover høsten og vinteren. skal legge lista høyere til NM enn forrige år.
så får vi se om det går seg til.


etter økta på luftbana dro jeg på eldretreffen i ankerskogen, der seniorene samler seg hver torsdag for å skravle litt og ta seg en kaffe mellom seriene.
en dag i uka jeg pleier å stikke innom, er ikke akkurat av de eldste i klubben, men har fått sneket til meg innpass via mitt vinnende vesen og gamle sjel;)
er moro å bare ta noen skudd og høre på historiene. kaffe og sosialt, ikke noe stress.

skjøt raskt gjennom 50 grovskudd (32. s&w long) i følge de som var der så har dette ikke så mye med grov å gjøre, men det tar jeg med godt humør!

kretsmesterskap i hurtig grov nå på søndag, så det er greit å få festet grepet etter luftskytinga, dette stevnet på søndag blir nok det siste kruttstevnet mitt på lang tid. blir standard, hurtig fin og hurtig grov som avholdes da, så det blir en lang dag for armen og hodet.

gleder meg til å få kjørt gjennom et stevne med gammalwaltheren min!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar