Søk i denne bloggen

tirsdag 10. mai 2011

morini cm22m

her er det noen bilder og noen korte opplysninger om min MORINI cm22m.

har hatt pistolen i noen måneder og er kjempefornøyd.

funksjonsfeil forekommer så og si ikke, og den spiser all ammo jeg gir den.
bruker i hovedsak sk standard +, da jeg har god erfaring med denne.


morini cm22m

pistolen ble levert i en liten koffert som inneholdt et verktøysett og to magasiner. (bruksanvisning og div papirer fulgte også med selvsagt)

ekstra vekter er tilleggsutstyr og kan kjøpes på hvis det er behov for det. selv sverger jeg til selvklebende hjulvekter hvis jeg skulle ha behov for mer vekt på pistolen. har ikke montert noe sånt på morinien ennå.



morini cm22m med ekstra magasin

det første jeg la merke til var den underlige plasseringen av materampa. i overkant av ramma over løpet i motsetning til de fleste andre pistoler. denne patenten har fungert bra.


materampe over løpet.
et par ting jeg ikke er særlig fornøyd med med pistolen er for det første finishen, allerede etter kort tids bruk ble det slitasjemerker i overflatebehandlingen og pistolen ser eldre ut enn den er pga det, men det er jo rent kosmetisk og spiller nok større rolle for de som tenker at de en gang skal selge pistolen. for min del er det uviktig da dette kun er et redskap for å lage hull i blinken nærmest mulig tieren eller helst litt innenfor den også.
en annen ting er siktene. utformingen rent siktemessig er godt nok, men hvorfor de lager sikter man må ha en skrutrekker for å justere på er for meg en gåte. på fripistolen min fra pardini justerer jeg lett siktene med to fingre på små knotter/ hjul. mye bedre.
her må det en skrutrekker til for å justere
ellers er siktene gode, med justeringsmuligheter for skurets bredde og en rekke forskjellige fremsikter som kan kjøpes som ekstrautstyr.

jeg kjøpte også med ekstra tennstift og utdrager da jeg hentet pistolen, siden det ikke florerer med morinier rundt omkring, av en eller annen grunn.( deler til f.eks en pardini finner du som regel på hvert stevne da de fleste konkurranseskyttere i dag bruker en pardini og har mest sannsynlig en ekstra tennstift med.)

morini ligger vel ca 2500,- høyere enn pardini her i norge, og siden mange av de profilerte skytterne samt militærlandslaget har kjøpt seg pardini så er det jo naturlig å henge seg på der for mange.
en annen grunn til at morini ikke er så utbredt er jo det frynsete ryktet de hadde fra starten, da det var svært mye tull med dem, så mye tull at de faktisk trakk .32  modellen fra markedet pga at den ikke ville funke skikkelig, og der er vi vel inne på den tredje og muligens viktigste grunnen. den finnes pr dags dato ikke i en driftssikker og serieprodusert 32 long modell. dermed så må de som konkurrerer i grovpistol allikevel skaffe seg et annet våpen dessverre.
og det er jo en fordel å kunne mengdetrene med en 22 som er tilsvarende en 32 i utforming, ergo så har morini ekskludert seg selv fra den gruppen. foreløpig..


morini i .22 Lr
 jeg har i hvertfall økt mine poengsummer betraktelig etter at morinien fant plassen sin i hånda mi og kommer ikke til å kvitte meg med denne på lang tid.
skal ikke lage dette som en spesiell omtale eller fordypende reportasje om morinien min, det er bare en kort presentasjon.

når det er sagt så er dette med pistoler svært individuelt, et våpen som passer meg kan kjennes ut som ei brødskive med pultost for andre så det gjelder om å prøve flere og finne ut hvem som passer deg når du handler.
det finnes mange modeller på markedet som leverer de samme prestasjonene. hvis de passer skytteren.
både walther, hammerli, pardini, morini, feinwerkbau, benelli, og flere andre er mest sannsynlig bedre enn de fleste som holder i dem.

1 kommentar:

  1. så du er ikke interessert i å selge den til meg? hehe :) Gøy å se våpenet ditt, jeg må få tak i et snart!

    SvarSlett